Historia cukrowni Żnin, po latach 70-tych. C.Żnin 2/2

historia cukrowni żnin

Więc oto część druga historii żnińskiej cukrowni (nie czuję jak rymuję 🙂 ). Poprzednio skończyliśmy na roku 1950 kiedy to cukrownia przechodzi na własność państwa. Teraz zaczynamy w latach 70-tych i dochodzimy do końca historii cukrowni Żnin, kiedy staje się hotelem “Cukrownia Żnin”.
Jeśli zaś drogi czytelniku nie czytałeś pierwszej części, to zapraszam tutaj.

historia cukrowni żnin
historia cukrowni żnin

Kampania musi być krótsza

W latach 70-tych XX wieku starano się skrócić czas trwania kampanii cukrowniczej. W tym celu zmodernizowano i powymieniano urządzenia, zmechanizowano wiele etapów pracy, oraz sprowadzono jeszcze 70 wagoników do cukrowniczej kolejki. Cel zrealizowano, przyczyniło się to do poprawy warunków pracy, zwiększenia przerobu buraka, i większej ilości uzyskiwanego cukru z jednego buraka. Po tych ulepszeniach dobowy przerób krajanki buraczanej wynosił 1700 ton na dobę. W okresie tym cukrownia była największym pracodawcą w regionie, zatrudniają 800 pracowników w czasie kampanii.

historia cukrowni żnin
historia cukrowni żnin

Zbrodnia na polskim przemyśle

Po “upadku”komuny w Polsce i związanych z tym przekształceniach zakład radził sobie bardzo dobrze. Z racji bycia własnością skarbu państwa rokiem 2002 wszedła w skład Krajowej Spółki Cukrowniczej “Polski Cukier”. Spółka miała zadanie dostosować produkcję cukru w Polsce do potrzeb rynkowych. Spółka pomyślała, podumała i wyszło jej iż cukrownię Żnin trzeba zamknąć. Wybuchły liczne protesty, strajki, głodówki, nawet pewien robotnik wspiął się na szczyt komina celem protestu. Niestety nic to nie dało i władze KSC doprowadziły do zamknięcia cukrowni, decyzja zapadła 7 kwietnia 2004 roku. Cukrowni nie opuszczono jednak, a przechowywano w niej cukier z Kruszewa i melasę z Kruszwicy.

historia cukrowni żnin
historia cukrowni żnin

Kalendarium, czyli historia cukrowni Żnin latami

  • 5 lipca 1893 – uchwała o budowie cukrowni jako spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
  • 28 sierpnia 1893 – uchwała o budowie własnej kolejki wąskotorowej w kierunku Królikowa,
  • 18